Verden
Han brukte mest på reklame av president-kandidatene
Det er ikke billig å bli president i USA. Michael Bloomberg brukte 560 millioner dollar før supertirsdag.

I går var det supertirsdag i USA. Det er en stor og viktig begivenhet i konkurransen om å bli president-kandidat. I 14 delstater skal partiene finne sin kandidat. To av delstatene er folkerike Texas og California. For å bli president-kandidat må politikerne ha flest stemmer på landsmøtet i sitt parti.
Michael Bloomberg brukte mest. Han er kjent for å være veldig rik, og for å ha vært borgermester i byen New York. Han brukte 560 millioner dollar på reklame, skriver nyhetsbyrået NTB. Det er kanalen CNN som presenterte tallene. De kommer fra Kantar Media/CMAG. 560 millioner dollar er rundt 5,2 milliarder norske kroner. Det er dobbelt så mye som BaneNor bruker på vedlikehold av norsk jernbane i løpet av et år.

UTE: Tom Steyer har gitt opp å bli president for denne gang. Foto: Joe Raedle/Getty Images/AFP/NTB scanpix
Andremann på lista er også milliardær. Han heter Tom Steyer. Han brukte 210 millioner dollar. Han trakk seg da han ikke vant i delstaten South Carolina.
Donald Trump er president i USA. Han vil fortsette med det. Derfor har han brukt 60 millioner dollar. Det gjør at han tar tredjeplass på lista.

JUBLER: Bernie Sanders har brukt fjerde mest, og kan bruke mer. Han er fortsatt med i konkurransen om å bli president. Foto: Matt Rourke/AP Photo/NTB scanpix
Bernie Sanders kommer på fjerde. Han har brukt 55 millioner dollar på reklame. Han har fortsatt gode muligheter til å bli kandidat for det demokratiske partiet. Pete Buttigieg har brukt 36 millioner dollar. Han har trukket seg som president-kandidat.
Les mer: USA gjør seg klar for supertirsdag

UTFORDRER: Elizabeth Warren er en av to kvinner som fortsatt er med i kampen om å bli president. Foto: Matt York
Elizabeth Warren har brukt 27 millioner dollar på reklame. Hun var lenge en av favoritt-kandidatene for det demokratiske partiet. Hun ligger nå langt bak Joe Biden og Bernie Sanders. Begge de to har vunnet mange flere delegater enn henne til landsmøtet.
Les også: Biden er tilbake på topp
Amy Klobuchar har brukt 17 millioner, og trukket seg. Joe Biden er den som har brukt nest minst på reklame. Den tidligere vise-presidenten har brukt 16 millioner dollar. Sist på lista er Tulsi Gabbard. Hun har brukt 5,5 millioner dollar.

SPART: Tidligere vise-president Joe Biden har vært sparsom så langt. Han har brukt nest minst av de som vil bli president. Foto: Marcio Jose Sanchez/AP Photo/NTB scanpix