Norge
Vi bruker 53 milliarder på jul
I år kommer vi til å bruke 53 milliarder kroner på julehandelen. Det er en økning på fem prosent.

Virke er næringslivets nest største hovedorganisasjon. De tror at nordmenn kommer til å bruke 53 milliarder kroner på julehandelen. Fire av ti kommer til å handle julegavene sine på internett. Det skriver nyhetsbyrået NTB.
– I år kommer vi til å bruke omtrent 10.350 kroner per person på julehandel. Det sier Bror W. Stende i en pressemelding. Han er direktør for Virke mote og fritid.
LES OGSÅ: Vi bruker mer på jula
Fem prosent økning i julehandelen er ganske lite. Det skyldes at det blir flere nordmenn. Det skyldes også at det er én ekstra dag å handle på før jul i år.
Hvor mye mer penger vi bruker i desember i forhold til resten av året har gått ned. I 1992 handlet vi 50 prosent mer i desember enn resten av året. I år vil vi handle for 34 prosent mer i desember.
Virke sier at vi handler mer hele året. Forskjellen mellom desember og resten av året har blitt mindre.
– Nordmenn har god råd. Vi handler mer gjennom hele året. Derfor blir desember en mindre viktig handlemåned. Jula er en tradisjonsrik tid. Så vi bruker fortsatt penger på kos og hygge, sier Stende.
Vi bruker cirka 20 prosent mer på mat og drikke i desember enn de andre månedene i året. Vi kommer til å bruke 22 av de 53 milliardene på mat og drikke. Noen bransjer er veldig avhengig av en god julehandel.
– Det er leketøysbutikker, gullsmeder og bokhandlere. Noen av disse bransjene tredobler sin omsetning i desember. Det er sammenlignet med en normal måned, sier Stende.
Fire av ti sier at de vil kjøpe julegaver på internett i år. Det har TNS Gallup undersøkt for selskapet Nets Norway. Det er litt flere kvinner enn menn som planlegger å handle gaver på nett. Mennene tror de kommer til å bruke mest penger. Vi planlegger å bruke 2.100 kroner i nettbutikken. Det er 60 kroner mer enn i fjor.
I alderen 30 til 44 år er det flest som handler på nett. De over 60 år handler minst på nett.
– Du skal ikke se bort fra at bestemor eller bestefar i år har kjøpt gavene på nettet, sier Stein-Arne Tjore til nyhetsbyrået NTB. Han er kommunikasjonssjef i Nets.