Norge

Rekord i antall klager

Det ble rekord i antall klager til Forbrukerombudet i fjor. Over 11.000 meldinger kom inn.

KLAGER: Folk klager mest på telefonsalg. Forbrukerombudet fikk rekord-mange klager i fjor.
Publisert Sist oppdatert

Forbrukerombudet fikk 32 prosent flere klager i fjor enn året før. De fikk over 11.000 klager, tips og spørsmål.

– Dette er rekord, sier Bente Øverli til nyhetsbyrået NTB. Hun er nestleder hos Forbrukerombudet.

Øverli tror det er flere grunner til rekorden. Hun nevner tre grunner:

– Litt for kreativ markedsføring, mer bevisste forbrukere og at det er blitt enklere å klage, sier Øverli.

Du kan kontakte Forbrukerombudet med et skjema på internett.

Flest klager på telefonsalg. Her økte antall klager med 150 prosent. Mange klaget på selskapet Uno Life. De selger helsekost over telefonen.

– Svært mange ble krevd for penger for noe de ikke hadde bestilt. Jeg har aldri opplevd noe lignende. Folk ringte oss og gråt og var fortvilte, sier Øverli.

Uno Life er nå konkurs.

Mange klagde også på ulike spill, underholdning og konkurranser.

– Vi ser stadig nye metoder for å få kunder, særlig på sosiale medier. Folk blir med på en konkurranse på nett. Så er de plutselig blitt abonnent på noe, sier Øverli.

Andre klager på tjenester som gjelder økonomi. Det kan være at de plutselig får kredittkort og bankkort for barn. Eller dyre tilleggs-tjenester som de ikke har bestilt. Mange klager også på masete reklamer for forbrukslån.

– Det ser vi mye av på sosiale medier og direkte i butikken når folk handler, sier Øverli.

Færre klager på sports-kjeder og de som selger TV- og strømmetjenester.

– Her ser vi en klar forbedring, sier Øverli.

LES MER HER: Lei av telefonselgere

LES MER HER: Donald får reklame-kjeft

Powered by Labrador CMS