Norge

Penger og klima betyr lite for ferieplanene våre

Den norske kronen er svak. Og folk er mer bevisste på klima enn før. Likevel har vi planer om å bruke mer penger på ferie enn i fjor.

FERIE: Vi skal bruke mer penger på ferie i år enn i fjor. Det viser en undersøkelse.
Publisert Sist oppdatert

Vi reiser helst til Spania på sommerferie. Mange drar til Storbritannia på helgetur. Vi planlegger å bruke 43.050 kroner per husstand. Det er feriebudsjettet vårt i snitt for 2020. I fjor var budsjettet vårt på 39.500 kroner. Det viser en undersøkelse fra organisasjonen Virke Reiseliv.

70 prosent av oss planlegger sommerferie. De fleste sier at de vil reise til utlandet. Spania er favoritten. Så følger Danmark og Sverige på delt andreplass. Hellas er det tredje mest populære reisemålet.

– Det siste året har en lurt på om folk kommer til å reise mindre. Vi kan si at lysten til å reise fortsatt er stor. Samtidig ser vi at folk er opptatt av bærekraftige alternativer for reise. Og at bransjen selv gjør noe for å bli mer bærekraftig, sier Astrid Bergmål. Hun er leder for Virke Reiseliv.

En del svarer at miljø styrer hvor de velger å reise. Eller for hvilket reiseprodukt de velger. Andre sier at de vil ha miljøvennlige alternativer når de skal bestille en reise.

Men helgeturer liker vi likevel å reise på. Gjerne flere i løpet av året. 79 prosent vil reise på en slik tur i 2020. Nesten halvparten vil utenlands. Da er Storbritannia det mest populære reisemålet.

– Folk ønsker å bruke helgene til reiser og opplevelser. Det gjelder både i Norge og utlandet, aller helst sammen med venner og familie. Det handler om å få gode opplevelser, sier Bergmål i Virke.

Trygghet er aller viktigst når vi velger reise. Vi vil til steder uten politisk konflikt. Sikkerhet for oss som forbrukere er også viktig. Så ser vi etter pris, standard og tilbud ved hotellet. Hensyn til miljøet er nede på sjetteplass over hva som er viktig når vi velger reise.

Valutakurs er det minst viktige for oss når vi velger mål for ferien.

Powered by Labrador CMS