Norge

– Norsk reiseliv må bli bedre for funksjons-hemmede

Mange funksjons-hemmede får ikke reist på ferie i Norge. Det skyldes dårlig tilrettelegging. Men i historiske uthavner på Sørlandet, skal det nå bli lettere å være blind.

Trondheim 20171106.
Barn i rullestol ute. Modellklarert.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
TUR: Vi oppfordres til å reise i Norge i sommer. Men reiselivet er ikke like godt tilrettelagt for alle.
M/F “Høllen” ble levert til Sørlandsruta AS i juli 1967. I 1991 etablerte Øivind Karlsen og Ole Ovesen Høllen Båtruter ANS og kjøpte “Høllen” av Sørlandsruta. I 2002 overtok Øivind Karlsen og hans familie Ole Ovesens andel i Høllen Båtruter ANS.
M/F “Høllen” ble tegnet av Jan Erik Bentsen og var opprinnelig på 24,39 brt., ca. 43,7 fot lang, 14,0 fot bred og 5,5 fot dyp. I 1995 ble den forlenget til 48,4 fot (15,22 meter). Da ble den samtidig bredere bak slik at man fikk plass til rullestoler. For å føre et passasjerfartøy som er mer enn 15 meter langt, må man imidlertid ha dekksoffiserssertifikat, men er det under 15 meter, er det tilstrekkelig med et såkalt VHF-sertifikat. Dette hadde hverken Sørlandsruta, Ole Ovesen eller Øivind Karlsen vært klar over før Sjøfartsdirektoratet i 2002 oppdaget at “Høllen” var 15,22 meter. Dette førte til at båten fikk kuttet baugen med 23 cm til 14,99. 
“Høllen” ble levert med en 4-sylinderet 115hk motor fra General Motor. Den ble byttet til en 6-sylindret 140 hk japansk Isuzu-motor. Omkring år 2000 fikk “Høllen” en 6-sylindret 340 hk Volvo-motor.
“Høllen” kan ta 63 passasjerer og frakter årlig ca. 16.000 personer. Post og varer tas også med.
Kilde: Jan G. Langfeldt
 *** Local Caption *** Bygget på verftet i Ny-Hellesund
IDYLL: Den gamle rute-båten Høllen brukes under turer for besøkende.
Bryggestykket i front Tønnevoll med sjøbu bakenfor
Uthavn 
Historisk seilskipshavn 
Registrert i SEFRAK 1979: 1018-002-11
UTHAVN: I Ny-Hellsund i Søgne, finnes historisk bebyggelse fra seilskute-tiden.
TEST: Her testes det nye tilbudet i Ny-Hellesund av blinde og svaksynte.
TEST: Her testes det nye tilbudet i Ny-Hellesund av blinde og svaksynte.
Publisert Sist oppdatert

Et landskap med øyer, svaberg og idylliske skjærgårder. Sørlandet er kjent for sine kystperler og hvite trehus.

Langs kysten i Agder finnes også flere gamle uthavner. De vokste fram i tiden med seilskuter i Europa.

– Dette er en viktig del av vår kulturarv. Vi ønsker å gjøre disse uthavnene mer tilgjengelig for funksjons-hemmede. Særlig har vi fokusert på svaksynte denne gangen. Det sier Hege Kristin Martinsen. Hun er leder for prosjektet og jobber i Agder fylkeskommune.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS