Norge
Mette-Marit fyller 40
Kronprinsesse Mette-Marit 40 år mandag 19. august.

Mandag 19. august fyller kronprinsesse Mette-Marit 40 år. Dagen skal feires søndag. Da blir det frilufts-gudstjeneste i Dronningparken.
LES OGSÅ: Feirer 40-årsdagene med nye frimerker
Det siste året har det vært mye snakk om kronprinsparets bruk av penger og hvordan de bør oppføre seg. Mette-Marit står ved sine valg og har stor støtte i folket.
I avisa Dagbladet Magasinet i juli ble kronprinsessen spurt om hun har funnet sin plass som kronprinsesse. Hun svarte verken ja eller nei på spørsmålet.
– Det viktigste er å ikke stå stille. Tenke at det aldri er bra nok. At jeg hele tida skal utvikle meg til både å bli et bedre menneske og en bedre versjon av meg selv. Også en bedre versjon av meg selv som kronprinsesse, det svarte Mette-Marit.
Wibecke Lie sier at kronprinsessen tar egne og annerledes valg og står for det hun gjør. Lie er tidligere kongereporter i NTB. Hun er glad for at kronprinsessen har egne meninger. Hun mener at det gjør kongehuset mer moderne.
Men kronprinsessens sterke meninger er ikke helt uproblematisk.
– Kritikken mot henne har fått en større tyngde og kanskje også en større dybde enn tidligere. Det sier Carl-Erik Grimstad. Han er kongebok-forfatter og førsteamanuensis på Markedshøyskolen.
Både Lie og Grimstad tror at mye av bråket skyldes at prinsessen bryr seg om de fattige samtidig som hun kler seg i dyre merker.
– At det viser seg at hun får mye av dette i gaver. Det gjør henne til en levende reklame-plakat. Det er upassende i rollen som kronprinsesse, sier Grimstad.
Grimstad mener kronprinsessen valgte feil i surrogatisaken. Et vennepar av henne fikk ikke visum til å hente sine surrogatbarn i India. Da reiste Mette-Marit fordi hun kunne. Hun reiste som privatperson og uten politiske mål. Hun sa etterpå at det var en situasjon med få eller ingen gode løsninger. For henne handlet det om at hun var den som kunne hjelpe to nyfødte barn som lå alene på et sykehus i Dehli.
– Her gikk hun på tvers av vedtatte politiske retningslinjer i Norge. Hun satte sine personlige vennskap høyere enn sin rolle i samfunnet, sier Grimstad.
Det ble mange diskusjoner rundt dette. Kronprinsessen sier at hun ville gjort det samme igjen. Hun fikk støtte på sosiale medier og i meningsmålinger etterpå.
LES OGSÅ: Feiret 40 år med musikk og fallskjermhopp
Mette-Marit får kritikken. Men det er ikke henne alene som er ansvarlig for hva hun har på og hvilke oppdrag hun tar.
– Det er nok mange rådgivere inne før hun gjør sine valg. Slottet er blitt veldig proffe på kildestyring og kontroll over hvordan de kongelige framstilles. Kronprinsparet framstår som ærlige og åpne. Det er en Facebook-ærlighet, og viser ikke hele bildet. Det mener Grimstad.
Facebook er et nettsamfunn. Facebook-ærlighet betyr at de viser bare det de vil vise. På Facebook velger vi hva vi deler med andre. De fleste deler bare de fine tingene som skjer.
Kronprinsessen selv har ikke sagt så mye om diskusjonene om henne. Hun har sagt at hun ikke bryr seg så mye om det som skrives.
– Når det bare skal handle om klær og sko og hår. Det har jeg vanskelig for å forholde meg til, sier hun.
Det er vanlig at kronprinsessen feirer bursdagen sin med gudstjeneste. Det som er spesielt i år er at kongeparet har invitert 350 gjester til frilufts-gudstjeneste i Dronningparken. Biskop Gunnar Stålsett skal holde gudstjenesten.
20. juli fylte kronprins Haakon 40 år. Det ble feiret med musikk-festival. Festivalen var til minne om at paret traff hverandre på Quart-festivalen i Kristiansand.