Mening
Lettleste nyheter sprer seg
Å kunne lese avisa er viktig for å kunne være med i samfunnet. I dag (mandag) får folk i Fredrikstad en ekstra mulighet til det.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for hva avisen mener.
I dag (mandag) er FN-dagen for folk med nedsatt funksjonsevne. Det markeres av lokalavisa Fredriksstad Blad. De gir sine lesere en annerledes avis. Mandagens utgave av avisa er lettlest. Redaksjonen i Klar Tale har hjulpet til med språket i avisa.
Fredriksstad Blad har blant annet snakket med Maria. Hun bor i byen og vil gjerne lese lokalavisa. Men hun forstår ikke alt som står der. Årsaken er lese- og skriveutfordringer.
Mellom 5 og 10 prosent av folk i Norge sliter med å lese og skrive, kalt dysleksi. Dette er så mye som hver tiende person i samfunnet. Folk har problemer i ulik grad. Det betyr at vanlige aviser er for vanskelig for mange. De får trøbbel med å lese lokalavisa der de bor og riksaviser.
Klar Tale er Norges eneste lettleste nyhetsavis. Nå har vi altså fått selskap av en lokalavis. Det er fantastisk!
Nå vil folk i Fredrikstad ha en mye større mulighet til å få med seg det som skjer. Slik kan de også være med i debatten i samfunnet. Det er en forutsetning i et demokrati. Redaktør Réne Svendsen lover også at de skal fortsette forsøket med å skrive lettlest. Vi i Klar Tale håper lettlesthet sprer seg til enda flere aviser.