Kultur

Feiret 40 år med musikk og fallskjermhopp

Kronprins Haakon ble overrasket med en festival. Men først hoppet han i fallskjerm.

SPILTE: Kronprins Haakon spilte sammen med bandet Seigmen søndag ettermiddag under Skaugumfestivalen.
Publisert Sist oppdatert

Lørdag ble kronprins Haakon 40 år. Det feiret han med en egen festival. Den ble kalt Skaugumfestivalen. Festivalen slutter i dag, mandag. Kronprinsen kom flygende til sin egen 40-årsfeiring. Før har han ikke fått lov til å hoppe i fallskjerm av kronprinsesse Mette-Marit. Likevel fikk han et fallskjermhopp i gave av kronprinsessen. Det melder nyhetsbyrået NTB. Etter fallskjermhoppet ble han gratulert med dagen av venner og familie. Rundt 220 mennesker var samlet hjemme på Skaugum i Akershus fylke i helga. Hagen var gjort om med stor scene, matboder og utedoer. Det nederlandske kongeparet og det danske kronprinsparet var blant gjestene. Alle gjestene har sovet i telt, bortsett fra kong Harald og dronning Sonja.

LES MER: Klare for festival

I strålende sol gikk Mette-Marit og barna på scenen lørdag. Prinsesse Ingrid Alexandra ønsket gjestene velkommen.

– Pappa er en klok, morsom og litt sprø mann. Han er den morsomste, beste og koseligste mannen i hele verden. Jeg er glad for han er pappaen min. Vi synes det er morsomt å lage festival for pappa. Det var på en festival at mamma og pappa møttes, sa hun. Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit møtes under Quartfestivalen i Kristiansand i 1999.

Så kom kronprins Haakon på scenen. Han sa at fallskjermhoppet var skumlere enn han hadde trodd.
– Det var veldig nervepirrende, sa han.

Kronprinsessen klarte å holde festen hemmelig for mannen sin. Kronprinsen har ikke fått lov til å lese nyheter eller logge på nettstedet Twitter de siste ukene.
– Jeg har heller ikke fått lov til å gå i butikken. Jeg har visst utrolig lite, sier kronprinsen.

Kronprins Haakon visste ingenting om hvilke artister som kom til å dukke opp i hans egen hage i helgen. Søndag kveld sto hans favorittband Biffy Clyro på scenen.

På musikkprogrammet sto mange av kronprins Haakons norske favoritter. Det norske bandet Comet Kid, Lars Lillo-Stenberg, Solveig Slettahjell, artist Thomas Dybdahl, svenske Timbuktu og Anne Grete Preus spilte minikonserter. Dansegruppa Frikar underholdt også. De fikk kronprinsen til å delta på sin spreke danselek. Kronprinsen spilte selv med da bandet Seigmen spilte søndag kveld.

Mette-Marit var ikke i tvil om at festival var riktig tema for 40-årsdagen.
– Det var viktig at det ble hans type bursdag. Vi ville heller lage en skikkelig feiring, enn å ha middag på Slottet. Jeg tror dette sier alt om hva jeg føler for Haakon. Han er verdens fineste mann, sa hun rørt.