Norge
240 nye korona-smittede siden søndag
Minst 2.371 nordmenn er smittet av korona-viruset. Også i resten av verden blir flere smittet.

Over 61.000 er testet for korona-smitte i Norge. Det sa Folkehelse-instituttet (FHI) på mandag. Over én prosent av alle nordmenn er testet. Minst 2.371 har fått viruset. Det er 240 flere enn for et døgn siden. Det er den største økningen av antall smittede i Norge på et døgn.
Les videre: 41 får behandling med respirator
Mange er så syke at de må på sykehus. Helse-direktoratet skriver at det gjelder 193. Søndag var 169 på sykehus. 8 personer er døde av viruset.
(Se statistikk over smittede i Norge. Den er nederst i saken)
I Spania er minst 28.603 smittet. 1.756 er døde. Spanske myndigheter mener det vil bli verre. Bare Italia er hardere rammet i Europa, skriver nyhetsbyrået NTB.
Les også: Her begraves en korona-smittet hver halvtime
Over 59.000 er smittet av viruset i Italia. Landet er hardest rammet i Europa. 5.476 er døde av viruset. På søndadg sa italienske helse-myndigheter at 651 var døde det siste døgnet. De håper tallet slutter å stige. Lørdag døde 793 på et døgn.
– Vi håper antallet fortstter nedover igjen, sa Angelo Borrelli. Han er sjef i det italienske sivilforsvaret. Men han sa at folk måtte holde fokus.
– Vi må være våkne og følge med.
Italia har bedt om hjelp fra USA. USA har militærleire i Italia. Itallia ber om å få medisinsk utstyr fra leirene. De ber også om å få bruke de militære sykehusene i leirene.
USA har gitt medisinsk utstyr til amerikanske sykehus. Viruset sprer seg raskt i landet.
Mer enn 33.000 mennesker er korona-smittet i USA. Over 400 er døde. Det er 8.000 flere smittede på et døgn. Mer enn 120 er døde på et døgn. Donald Trump er president i landet. Han sier USA skal klare seg gjennom smitte-utbruddet.
Les mer: Amerikanerne hamstrer våpen til korona-krise
– Jeg tror vi vil få til noe. Vi vil hjelpe arbeiderne. Vi må redde selskapene.
Trump syntes det var dumt at Kina holdt sykdommen hemmelig en stund.
– De skulle ha fortalt oss om dette. Jeg liker presidenten og beundrer landet. Men jeg er opprørt over Kina, sa Trump. Han syntes Kina burde fortalt mer om sykdommen.