Norge

Strømkunder skal få bedre oversikt over avtaler

Det kommer nye regler for markedsføring av strømavtaler. De skal være strengere. Reglene begynner fra 1. november.

Bildet viser en elektrisk panelovn. Strømselskapene får strengere krav ved markedsføring.
STRØM: Strømselskapene får strengere krav ved markedsføring.
Publisert Sist oppdatert

Reglene skal gjøre det enklere for kunder å sammenligne avtaler for strøm.

– Forbrukerne skal ha best mulig oversikt. De skal kunne se pris og vilkår i sin egen strømavtale. Og de andre avtalene strømselskapene tilbyr, sier Kjersti Toppe i en pressemelding. Hun er forbrukerminister.

Endringer fra 1. november:

* Strømselskapene får strengere krav ved markedsføring. Det blir krav til opplysninger om pris, varighet og avtaletype. Dette skal gjøre det lettere å forstå hva man kjøper.

* Plikt til å vise til Forbrukerrådet sin portal for strømpris. Den heter strompris.no. Der kan folk sammenligne ulike strømavtaler.

* Strømselskapene må offentliggjøre prislister for alle de forskjellige avtalene. Også de som ikke lenger tilbys, men som noen fremdeles benytter. Målet er at alle enkelt skal finne sin egen avtale når de skal sammenligne pris og vilkår.

* Varslingsfristen blir dobbelt så lang. Den må bransjen holde før de endrer pris eller andre vilkår i avtalen. Dette skal gi forbrukerne bedre tid. Den nye varslingstiden blir på 30 dager.

Terje Aasland innfører nye krav til opplysninger på strømfakturaen. Aasland er olje- og energiminister. Fakturaen skal ha egne varelinjer for alle elementene i prisen. Blant annet påslag og tilleggstjenester.

Powered by Labrador CMS