Norge
Lurte staten til dyrere veier
Asfalt-selskap har samarbeidet ulovlig om pris på bygging av norske veier.

Det har vært ulovlig pris-samarbeid på vei-bygging, sier en tidligere asfaltsjef i Veidekke i Midt-Norge. Det skriver nettstedet NRK.no. Han sier at målet med det ulovlige samarbeidet var å styre markedet. De ville lure staten, fylkene og kommuner for millioner av kroner.
Fra 1996 til 2009 skal de to største firmaene i asfalt-bransjen ha samarbeidet ulovlig i Midt-Norge. De skal ha delt oppdragene mellom seg. Slik har de lurt staten for millioner av kroner. De har brukt falske priser og sagt at vei-byggingen kostet mer enn det gjorde.
Terje R. Venvold er sjef for Veidekke ASA. Han sier at de er imot alle ulovligheter i selskapet. Det er en som tidligere jobbet i selskapet som har fortalt at Veidekke og konkurrenten NCC drev slikt pris-samarbeid.
Veidekkes asfalt-firma heter Kolo Veidekke. For et år siden kontaktet de Konkurranse-tilsynet og ba om hjelp i saken.
– Vi hadde fått høre at det var noe ulovlig som skjedde. Veidekke har forsøkt å hjelpe Konkurranse-tilsynet med å finne ut av denne saken, sier Venvold til NRK.
Han mener det er viktig at firmaet viser at de er imot lovbrudd.
Per Sandberg er nestleder i Fremskrittspartiet (Frp). Han er også medlem av justis-komitéen på Stortinget. Sandberg kaller samarbeidet for mafia-virksomhet.
– Det første som slår meg, er mafia-virksomhet, sier Sandberg til NRK.
Han sier at mye falt på plass når han hørte om saken med Veidekke i Midt-Norge.
– Norge sliter med å få på plass samme antall kilometer med asfalt som andre land gjør. Nå har vi fått svar på hvorfor, sier Sandberg. Det skriver nyhetsbyrået NTB.
Frp-politikeren var leder av transport-komiteen på Stortinget fra 2005-2009. Da stilte han spørsmål om hvorfor vei-prosjektene kostet så mye.
– Vi fikk mindre og mindre kilometer med vei for de pengene vi tildelte. Vi stilte hele tiden spørsmål om hvorfor prisene økte. Svaret vi fikk, var at det var press i økonomien. Det var også vanskelig å få nok folk til å jobbe med vei, høye oljepriser og alle mulige årsaker, sier Sandberg. Nå vil Sandberg finne ut om dette har skjedd andre steder enn i Trøndelag.
– Vi vil oppfordre regjeringen til å granske disse store selskapene, sier han til NTB.