Norge

Laget lettlest versjon av rapport om ytringsfrihet

Også barn og unge bør vite hvordan det står til med ytringsfrihet i Norge, mener kommisjonen. De har fått laget en lettlest rapport.

Bildet viser forsiden av den enkle versjonen av Ytringsfrihetskommisjonens rapport.
ENKEL: Et sammendrag av en rapport om ytringfrihet er skrevet på enkelt språk. Den er laget for blant annet barn og unge. Ytringsfrihetskommisjonen vil at denne gruppa også skal forstå innholdet i rapporten.
Publisert Sist oppdatert

Mandag kom en rapport om ytringsfrihet i Norge. Den sier blant annet at det er gode forhold for å si meningen sin i Norge. Men ikke for alle grupper. Og at veldig mye kan bli mye bedre, ifølge rapporten. De kommer med mange nye forslag. Rapporten er laget av Ytringsfrihets-kommisjonen på oppdrag fra regjeringen.

Rapporten er lang, med mye tekst. Den er på over 300 sider. Men kommisjonen ønsker at både barn og unge skal kunne lese hva den sier. De fikk hjelp av forfatter Arne Svingen.

Klar Tale har lest sammendraget. Det er på 14 sider. Teksten er enkel og oversiktlig. Språket er lettlest. Sammendraget er bra for de yngre leserne. Men det er også fin lesing for andre som trenger lettlest tekst.

Sammendraget finnes som en egen liten bok. Den ligger også på regjeringens sin sider. Du finner den her.

Vil du lese mer om ytringsfrihet? Klar Tale har snakket med mange om temaet den siste uken. Les disse sakene her.

Fakta: Lettlest rapport

  • Det finnes en egen lettlest rapport om ytringsfrihet.
  • Den er laget for barn og unge
  • Rapporten sier hva som er bra med ytringsfrihet i Norge. Og hva som kan bli bedre.



Powered by Labrador CMS