Norge

I fare for å velte

Skipet «Nordlys» kan komme til å velte. Skipet er fullt av vann. Skipet krenger stadig mer.

KRENGER: Skipet «Nordlys» kan komme til å velte. Årsaken er at det er mye vann i skipet. Det kom inn etter brannen torsdag.
Publisert Sist oppdatert

Torsdag var det en brann i hurtigrute-skipet «Nordlys». To mennesker døde og to er alvorlig skadd.

LES MER HER: To funnet døde i brennende skip

Torsdag kveld begynte skipet å krenge. Årsaken er at det er et hull i skipet. Dermed kommer mye vann inn. Krengingen ble verre i løpet av natten. Fredag morgen krenget skipet 19,8 grader, skriver nyhetsbyrået NTB. Skipet ligger til kai i Ålesund på Sunnmøre. Rett før klokken 09.30 var krengingen blitt til 21,7 grader.

– Når det er 20 grader, er det kritisk. Kommer det over det, så kan skipet velte, sier operasjons-leder Arild Reite til NTB. Han jobber i Sunnmøre politidistrikt.

Fredag formiddag forsøkte brann-mannskaper å forsøke å få inn flere lenser. Slik kan de få ut mer vann.

– Vi har snakket med Det Norske Veritas. Vi mener vi kan sende inn et lag på fire personer. De kan få på plass en pumpe som kan få mer vann ut, sier brannsjef Geir Thorsen i Ålesund. Det skriver NTB.

Samtidig jobber mannskapene med å få på plass en kran. Den skal forsøke å hindre at skipet krenger mer.

Brannvesenet prøver nå å pumpe ut vannet i skipet. Det gjør de ved hjelp av pumper fra utsiden. De har laget et nytt hull i skroget for å få til dette.

Rednings-mannskaper klarte bare å få inn én vann-pumpe etter brannen. Det er årsaken til at «Nordlys» har tatt inn mer og mer vann. Den ene pumpen klarte ikke å ta unna alt vannet. Samtidig ble pumpen tett.

Det ble gjort flere forsøk på å tømme skipet natt til fredag. Mannskap laget et nytt hull i skroget. Men det ble boret på feil sted. Dermed ble tømmingen forsinket, skriver avisa VG Nett.

– Det som har vært problemet, er at vi bare har én pumpe inne. Vi har også problemer med å få inn nok pumpeutstyr, sa politiets innsatsleder Oddbjørn Østlund til VG Nett. Østlund snallet med avisa tidligere natt til fredag.

Brann-vesenet har forsøkt å tette hullene som skipet fikk i brannen. Det ble brukt en type skum. Østlund sier at disse hullene er tette, skriver avisa Sunnmørsposten.

LES MER HER: Det brenner på Hurtigruten

Men det er fortsatt fare for at skipet kan velte. Olav Fjell er konsern-sjef i Hurtigruten. Han hadde mer tro på at det kunne gå bra. Men han kalte fortsatt situasjonen for kritisk.

Hvis skipet velter, vil det ta omtrent én time før skipet synker.

Powered by Labrador CMS