Norge
Bruker mer penger enn motstanderen
Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet bruker mest penger på annonser før valget. De har brukt én million mer enn Høyre.

På under to måneder har norske partier brukt 4,5 millioner kroner på annonser. Det gjelder både annonser på Facebook og Instagram. Partiet som har brukt mest er Arbeiderpartiet (Ap). De har brukt 1,95 millioner kroner. Fremskrittspartiet (FrP) er på andreplass med 1,3 millioner kroner.
Et av partiene har nesten ikke brukt noe penger på annonser på disse sidene. Høyre har kun brukt 69.000 kroner så langt. De mener at valgkampen handler om å møte folk der de er. Både gjennom å være der fysisk og på nett.
– Vi har valgt å prioritere annonsering i andre digitale kanaler enn Facebook. Vi har vurdert at vi får mer ut av det andre steder. Vi har sett på pris og hvor vi tror vi treffer flest velgere. Det sier Cecilie Jensen. Hun er Høyres sjef for digitale medier.