Norge
Barn er mindre på sosiale medier enn før
Ny undersøkelse viser at barn på 9 år til 11 år er mindre på sosiale medier. Mari Velsand tror det kan skyldes foreldrene.

Barn mellom 9 og 18 år bruker fortsatt sosiale medier mye. Men en ny undersøkelse viser at av de mellom 9 år til 11 år brukes det mindre. Undersøkelsen heter «Barn og medier 2022» og er utført av Medietilsynet.
– Vi vet ikke noe sikkert om årsaken til at de yngste bruker det mindre. Men det er noe det er interessant å finne ut mer om. Det sier Mari Velsand. Hun er direktør i Medietilsynet.
Bare 24 prosent av de på 9 år til 11 år er på Snapchat. For to år siden var det 44 prosent. Mens 7 prosent er på Instagram og 40 prosent er på TikTok. Begge de to har også mistet mange av sine yngre brukere.
Velsand tror det er foreldrene som ikke lar barna starte så tidlig med sosiale medier.
Generelt viser tallene at fra barna er 13 år, bruker de nesten alle sosiale medier. YouTube, Snapchat og TikTok er mest brukt blant barn og unge fra 9 år til 18 år.
Undersøkelsen er blitt gjennomført hvert år siden 2006. Den skal gi en oversikt over hvordan barn og unge bruker medier.