Kultur
Vant reklame-pris
Norges blindeforbund har vunnet prisen Gullfisken.

Hvert år kårer TV-kanalen TV 2 årets beste reklamefilm. Tolv kandidater kjemper om prisen. Premien er reklametid verdt én million kroner.
Norges Blindeforbund har laget reklamefilmen «Ikke forstyrr» sammen med reklameselskapet TRY.
– Dette har vi og TRY virkelig fortjent. Tusen hjertlig takk til alle som stemte på oss før og under sendingen, sier Atle Lunde. Han er leder i Norges Blindeforbund.
Filmen er både morsom og tankevekkende. Den handler om at mange ikke tenker på at førerhunder er mer enn bare kjæledyr. De skal også hjelpe mennesker som er blinde.
Du kan se filmen her.
– Vi vet at det er tusenvis av personer i Norge sliter med dårlig syn. De får ikke den hjelpen og oppfølgingen de trenger, sier Kristin Ruud. Hun er informasjonleder i Norges Blindeforbund.
Juryen i Gullfisken sier dette om filmen:
– Den viser at hunden er på jobb på en morsom måte. Den viser vanlige arbeidssituasjoner som blir forstyrret på en rar måte. Det gjør oss nysgjerrig. Filmen beveger både hjerne og hjerte.
På TV 2 sine nettsider kan du se alle reklamefilmene som var med i konkurransen.