Kultur

Tips til lettleste bøker

Enkelt, men ikke barnslig. Det er det viktigste med lettlest, sier tre eksperter vi snakket med.

Bildet viser omslaget til boka «Og».
PRIS: Forfatteren Veronica Salinas er fra Argentina. Hun bruker sitt eget liv i historien. Boka handler om en kvinne som er ny i Norge og går på voksenopplæring. «Og» vant nylig pris fra Bokhandlerforeningen og Norske barne- og ungdomsbok-forfattere.
Bildet viser omslagene til bøkene Reisen og Sulten.
AND: Forfatteren av «Og» har også laget populære barnebøker. De handler om en and. Snart kommer tredje bok, «Skyggen». – Barna ler masse og er engasjerte i handlingen. Historiene berører folk som har reist langt, kanskje fra krig, sier Liv Gulbrandsen i Leser søker bok.
Bildet viser omslaget til boka Så lenge ingen ser oss.
VIKTIG: – En viktig historie om overgrep, sier Liv Gulbrandsen om denne boka. Boka er på nynorsk. Den handler om en gutt som får en ny stefar. Han er grei, men så endrer ting seg. Totland vant priser for sin forrige bok. Den heter «Engel i snøen» og handler om døden.
Bildet viser omslagene til bøkene Ryktet og Hevner.
SPENNING: – «Hevner» er den nyeste boka i serien «Skumring». Nye forfattere skriver hver gang. – Serien blir mye lest og mye lånt, sier Liv Guldbrandsen i Leser søker bok. – Historiene er tøffe og kraftfulle. Her er det spenning og skrekk. I samme serie kan jeg anbefale «Ryktet» av Ingeborg Arvola. Det er en spennende og brutal bok om et jentemiljø. De som leser den, sier at de ikke klarer å legge den fra seg.
Bildet viser omslaget til boka «jenta som ville redde bøkene».
MERKELIG: – Denne boka er spesielt fin for oss voksne å lese for barna, sier Liv Gulbrandsen i Leser søker bok.. – Det er en merkelig og flott historie. Den handler om ei jente som vil redde bøkene som ingen låner på biblioteket. Lisa Aisato lager fine illustrasjoner.
Bildet viser omslaget til boka I stormens øye.
POESI: – Sherko Bekas var en viktig norsk-kurdisk poet. I boka er diktene på både norsk og kurdisk. Slike bøker er bra for familier, sier Liv Gulbrandsen i Leser Søker bok. – Kanskje snakker ikke barna morsmålet til foreldrene. Det kan skape avstand mellom folk som er nær hverandre. Slike bøker gir dem noe de kan dele, sier Gulbrandsen.
Bildet viser omslaget til boka ABC.
ABC:– Denne læreboka har også en spennende historie, sier Liv Gulbrandsen i Leser søker bok. Den har illustrasjoner du legger merke til. Boka er morsom for både barn og voksne.
Bildet viser omslaget til boka «Bestem deg Tony T, bestem deg!»
TONY:«Bestem deg Tony T, bestem deg!» er skrevet på nynorsk. Den handler om Tony som er på sommerferie. Et asylbarn er savnet i nærheten. Men hva rører seg på loftet? Passer for barn mellom 9 og 12 år. – Det er mye luft og mange bilder i boka. Men historien om asylsøkere er sterk, også for meg som er voksen, sier Gulbrandsen i Leser søker bok.
Publisert Sist oppdatert

Har du dysleksi? Afasi? Utviklingshemming? Problemer med synet? Eller er du ny i Norge og ikke så god i språket ennå?

– Det finnes mange ulike årsaker til at folk sliter med å lese. Vi ønsker å hjelpe alle, sier Liv Gulbrandsen. Hun er daglig leder i foreningen Leser søker bok.

Hvert år lager de en liste over 100 lettleste bøker. De skriver også hele tiden om nye bøker på nettsiden sin. Det krever mye arbeid å finne bøker som er skrevet på den riktige måten.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS