Sport
Endrer reklamen på TV
Ståle Sandbech jublet over sølv på snowboard i OL. Men da hadde TV 2 gått over på reklame. Mange ble sinte. Nå endrer TV 2 på reklamen.

TV-seere ventet spent på å høre om Ståle Sandbech hadde vunnet sølv eller bronse. Han konkurrerte i snowboard slopestyle i De olympiske leker (OL) på lørdag. Men TV 2 gikk bare over på en lang reklame med Telenor. Borte var Sandbechs jubel over sølv.
Her kan du se når de viktige OL-øvelsene går på TV: TV-program
Mange ble sinte. De klaget. TV 2 sier at det var en feil.
– Det var en menneskelig feil. Det skal ikke skje. Så vi har nå en sportsprodusent som hjelper til i slike øyeblikk, sier Jens Knudsen i TV 2 til avisa Dagens Næringsliv.
LES MER HER: Marit i trøbbel med reklame
Telenor har betalt mye for å vise reklame under OL. Men de ser at noen lar seg irritere over at det er for mye reklame.
– Det må vi ta inn over oss, sier informasjonssjef Anders Krokan. – Vi ønsker absolutt ikke å støte noen med reklamen vår.
Telenor sier at de har vært i møte med TV 2. De har avtalt at reklamefilmen ikke skal vises alene og at den kommer sjeldnere.
– Vi snakker nå med TV 2. Vi er glade for at vi ikke vil oppleve at tominutters-filmen vår vil komme alene. Slik det har vært, har Telenor blitt det folk tenker på med reklame-avbrekket. Vi snakker fortsatt sammen om timing, og jobber for at dette skal gjøres bedre enn i helgen, sier Anders Krokan til avisa Dagbladet.
Krokan håper at TV 2 ikke vil avbryte sendingene sine på samme måten flere ganger. De forstår at folk ikke likte å bli avbrutt når det var spennende.
LES OGSÅ: Flott OL-start for Norge
Rune Indrøy er informasjonssjef i TV 2. Han mener norske TV-seere må tåle at det kommer pauser for å vise reklame.
– Det har vært OL i så mange år på NRK at vi regnet med at det skulle bli litt bråk, sier Indrøy, ifølge nyhetsbyrået NTB.
LES OGSÅ: Vil nekte TV 2 reklame
– Ute i verden er det veldig mange kommersielle aktører som har OL-rettighetene. Vi lever av reklame, og samtidig også ønsker vi å lage gode sendinger. Men vi ønsker også å plassere reklamen riktig, sier han til Dagbladet.