Kultur

100 lettleste bøker

Trenger du lesetips? Hvert år kommer en liste med 100 lettleste bøker.

LETTLEST: Foreningen Leser søker bok gir deg 100 tips om bøker som er lette å lese. Her er tre av dem.
Publisert Sist oppdatert

Nylig kom «100-lista» fra foreningen Leser søker bok. Det er en årlig liste med 100 lettleste bøker.

Leser søker bok jobber med å anbefale bøker til dem som har vansker med å lese.

På 100-lista finnes romaner, tegneserier, dikt og bøker for barn og ungdom. Og det finnes fagbøker om ulike temaer, for eksempel hagestell, økonomi og oppdragelse av barn.

LES MER HER: Her er 100 lettleste bøker

Jenny Skavlan er skuespiller og programleder på TV. I fjor ga hun også ut den populære boka «Sy om». Der lærer du å sy om klær.

– Bildene og teksten sammen gjør det lett å forstå hvordan du går frem. Teksten er lett å lese, skriver foreningen om boka.

En annen kjent bok på lista er skrevet av Kristopher Schau. Den handler om rettssaken mot terroristen Anders Behring Breivik. Boka heter «Rettsnotater 22.juli-rettssaken, Oslo tinghus 2012».

– Vi skjønner mer av rettssaken ved å lese boka. Samtidig er Kristopher Schau personlig. Han skriver både om det han så og hørte i rettssalen og hva han tenker om det. Språket er ganske lett, skriver foreningen om boka.

LES MER HER: – En stor dag for norske lesere

Er du glad i fotball, vil du kanskje like «Fortellingen om Barcelona». Her får du mye informasjon om fotballklubben Barcelona på en grei og direkte måte.

Den kjente romanen «Drageløperen» av Khaled Hosseini er også på lista. Bestselgeren fra 2003 er gitt ut i en lettere versjon.

– Det er lett å følge handlingen gjennom de gode illustrasjonene, skriver foreningen.

Alle de 100 bøkene finner du på nettstedet www.100-lista.no.

Powered by Labrador CMS